Web3 talas koji pokreće Metaverse demokratizuje kupovinu i izgradnju nekretnina, održava modne revije i monetizuje video igre, menjajući način na koji ćemo se družiti, raditi, igrati video igrice i komunicirati. Naučite šta je Metaverse, kako funkcioniše i njegove prednosti za Web3 prostor.
Šta je metaverzum u blockchainu?
Metaverse objašnjenje:
Čini se da ovih mjeseci svi pričaju o “Metaverse” kao o sljedećoj velikoj stvari koja će promijeniti naše online živote. Međutim, čini se da svako ima svoje tumačenje “Metaverzuma” – to jest, ako ga uopće ima.
Termin “metaverzum” je prvi put korišćen u kultnom cyberpunk romanu Neala Stephensona Snow Crash , objavljenom 1992. Ali, šta je Metaverzum? Metaverzum (u Stephensonovoj fikciji uvijek pisan velikim slovima) je opisan kao zajedničko “imaginarno carstvo” koje je “stavljeno na raspolaganje javnosti širom svjetske mreže optičkih vlakana” i projektirano na naočale za virtuelnu stvarnost u romanu. Stoga se izraz može primijeniti na digitalne postavke koje su poboljšane virtualnom stvarnošću (VR) ili proširenom stvarnošću (AR).
Meta u terminu znači “s one strane”, a stih se odnosi na “svemir”. Štaviše, neki ljudi takođe koriste termin metaverzum da se odnose na virtuelne svjetove u kojima igrači mogu da lutaju i komuniciraju sa drugim igračima; na primjer, svijet u kojem programeri mogu graditi zgrade, parkove, znakove i stvari koje ne postoje u stvarnosti. Uključuje ogromne svjetlosne emisije koje lebde iznad glave i značajne četvrti (gdje se zanemaruju pravila trodimenzionalnog prostor-vremena, i zone slobodne borbe u kojima ljudi mogu ići u lov i ubijati jedni druge).
Epidemija COVID-19 izazvala je interesovanje za metaverzum. Kako sve više pojedinaca radi i ide u školu na mreži, došlo je do porasta želje za tehnikama koje bi mrežni kontakt učinili realnijim.
Mark Zuckerberg je u julu 2021. otkrio da kompanija namjerava izgraditi maksimalističkiju verziju Facebooka koja uključuje društveno prisustvo, uredski rad i zabavu. Facebook je promijenio ime u Meta 28. oktobra 2021., odražavajući njegovu značajniju posvećenost stvaranju virtuelnog okruženja poznatog kao metaverzum.
Koji su osnovni atributi metaverzuma?
Najpopularnije ideje o Metaverzumu potiču iz naučne fantastike. Metaverzum se u ovom kontekstu često prikazuje kao neka vrsta digitalnog “uključenog” interneta — manifestacija stvarne stvarnosti, ali koja je utemeljena u virtuelnom (često nalik tematskom parku) svijetu.
Dakle, osnovni atributi Metaverzuma se mogu identifikovati kao:
Sinhroni i uživo: Dok će se događati unaprijed zakazani i samostalni događaji, Metaverzum će biti živo iskustvo koje postoji kontinuirano za svakoga iu stvarnom vremenu, baš kao što je to slučaj u “stvarnom životu”.
Postojan: Nikada se ne “resetuje”, “pauzira” ili “završava” – samo nastavlja da traje beskonačno.
Dostupno pojedinačno i istovremeno: Svako može biti dio Metaverse i učestvovati u određenom događaju/mjestu/aktivnosti istovremeno i sa svojom agencijom u Metaverse.
Potpuno funkcionalna ekonomija: Pojedinci i preduzeća bi trebalo da budu u mogućnosti da stvaraju, posjeduju, ulažu, prodaju i dobijaju naknadu za široku lepezu napora koji proizvode vrijednost koju drugi prepoznaju.
Iskustvo: trebalo bi da obuhvata digitalne i fizičke svetove, privatne i javne mreže/iskustva, kao i otvorene i zatvorene platforme.
Širok spektar saradnika: Trebalo bi da bude ispunjen sadržajem i iskustvima koje su razvili i upravljali mnogi saradnici, od kojih su neki samozaposleni, dok su drugi neformalno organizovana ili komercijalno orijentisana preduzeća.
Ponuditi interoperabilnost bez presedana: trebao bi ponuditi izvanredne podatke, digitalne stavke/imevine, sadržaj i drugu interoperabilnost između svakog od iskustava—automobil razvijen za Rocket League (ili čak Porscheovu web stranicu) mogao bi se prevesti na posao u Roblox . Današnji digitalni svijet funkcionira kao da je trgovački centar, a svaka trgovina ima svoj novac, jedinstvene lične karte, vlasničke mjerne jedinice za artikle poput cipela ili kalorija, te razna pravila oblačenja, između ostalog.
Šta nije Metaverzum?
Iako su gornja poređenja vjerovatno dio Metaverzuma, oni sami po sebi nisu Metaverzum.
Decenijama postoje virtuelni svetovi i igre sa likovima vođenim veštačkom inteligencijom (AI) i oni u kojima žive “stvarni” ljudi u realnom vremenu. Dakle, “virtuelni svijet” nije “meta” univerzum već fiktivni i sintetički stvoren za određeni cilj (igru).
Slično, iskustva digitalnog sadržaja poput Second Lifea često se nazivaju “proto-metaverzima”.
Ali različiti aspekti virtuelnih svjetova, kao što je predstavljanje ljudi digitalnim avatarima, nedostatak ciljeva sličnih igrici ili sistema vještina i virtuelna okupljanja i dalje postoje, i iako nude virtualno istovremeno ažuriranje sadržaja, oni su nedovoljni za Metaverse. Stoga, “virtuelni prostor” nije metaverzum.
Virtuelna stvarnost (VR) je metoda doživljavanja virtuelnog svijeta ili područja. Osjećaj prisustva u digitalnom svijetu nije dovoljan da se stvori metaverzum. Nadalje, iako metaverzum može imati neke ciljeve nalik igrici, igre sa značajkama i koristiti gamifikaciju, on nije igra sam po sebi, niti je fokusiran na specifične ciljeve. Dakle, to nije ni “virtuelna stvarnost” ni “igra”.
Metaverzum nije centralno programiran kao Diznilend; dakle, to nije „virtualni tematski park“. Slično, metaverzum nije “nova prodavnica aplikacija”; umjesto toga, suštinski se razlikuje od savremenih internet/mobilnih paradigmi, dizajna i prioriteta.
Kako funkcioniše Metaverzum?
Metaverzum se općenito može podijeliti na dvije vrste platformi.
Prvi uključuje korištenje nepromjenjivih tokena (NFT) i kriptovaluta za kreiranje metaverzuma baziranih na blockchainu startupa. Ljudi mogu kupiti virtualno zemljište i kreirati vlastita podešavanja na platformama Decentraland i The Sandbox .
Druga grupa koristi metaverzum da opiše virtuelne svetove uopšte, gde se ljudi mogu sastajati radi posla ili uživanja. U julu je Facebook Inc. najavio formiranje tima za metaverse proizvoda.
Ljudi koji kupuju ili trguju virtuelnom imovinom na platformama zasnovanim na blockchain-u moraju koristiti kriptovalute, unatoč mnogim metaverse uslugama koje nude besplatne račune. Nekoliko platformi zasnovanih na blockchain-u, kao što su Decentralandova MANA i Sandbox-ov SAND, zahtijevaju kripto tokene zasnovane na Ethereum-u za kupovinu i prodaju virtuelne imovine.
Korisnici mogu trgovati NFT umjetničkim djelima ili naplatiti ulaz na virtuelnu emisiju ili koncert u Decentralandu. Novac mogu zaraditi i trgujući zemljištem, čija vrijednost posljednjih godina značajno raste. Korisnici mogu zaraditi novac na Robloxu tako što naplaćuju drugim korisnicima pristup njihovim igrama.
Šta možete da radite u Metaverzumu?
Može se krenuti na virtuelno putovanje, kupiti digitalnu odjeću, otići na virtualni koncert u kripto metaverse projektima. Usred pandemije COVID-19, Metaverse bi mogao promijeniti igru za rad iz kućne smjene. Horizon Workrooms, besplatna otvorena beta verzija od Facebooka, sada je dostupna za preuzimanje na Oculus Quest 2 u regijama u kojima je Quest 2 podržan.
Workrooms je virtuelni prostor za sastanke koji vama i vašim kolegama omogućava efikasniju saradnju sa bilo koje lokacije. Možete se pridružiti konferenciji u VR-u kao avatar ili uputiti video poziv sa svog laptopa ili računara u virtuelnu sobu. Možete sarađivati na idejama koristeći veliku virtuelnu tablu, prebaciti svoj računar i tastaturu u VR da biste sarađivali sa drugima ili da vodite izražajne diskusije koje više izgledaju kao da ste lično.
Međutim, tehnološke firme tek moraju smisliti kako da povežu svoje različite web kanale. Da bi to funkcioniralo, konkurentske tehnološke platforme će morati da se dogovore oko skupa standarda kako bi se izbjeglo prebacivanje između Facebook metaverzuma, Microsoft metaversea ili drugih.
Da li je kripto ključ za Metaverzum?
Cilj Metaverse je da ljudima pruži iskustvo proširene stvarnosti koje, na mnogo načina, može nadmašiti fizičku stvarnost u smislu iskustava i mogućnosti.
Pogledajmo zašto je metaverzumu potrebna enkripcija da bi ispravno funkcionirao.
Nepromjenjivost i nepromjenjivost blockchaina su kritična svojstva da bi bilo koja tehnologija virtuelne stvarnosti dobila široku primjenu. Hakovi i provale podataka su uobičajeni, ali ako ljudi treba da rade u potpuno onlajn i virtuelnom okruženju, osnovna platforma na kojoj će raditi mora biti sigurna.
Ne samo da blockchain omogućava brzu potvrdu informacija, već omogućava i kriptografski sigurne i zaštićene transakcije. Blockchain i kripto imovina su fundamentalni i integralni aspekt načina na koji će virtuelna stvarnost biti implementirana.
Nadovezujući se na prethodnu tačku, Metaverse će htjeti i zahtijevati da se transakcije dovrše na zahtjev, što blockchain i kripto sredstva mogu pomoći da se omogući. Biće potrebno da postoje transakcije da bi stvarno okruženje virtuelne realnosti radilo i radilo kako je navedeno. Ove transakcije moraju biti sigurne i praktički brze. Pojedinci u ovom ekosistemu, posebno, treba da budu u stanju da: a) obavljaju transakcije i da se angažuju tako lako kao da su lično i b) da imaju poverenja da će ove transakcije biti završene.
Pojedinci i institucije mogu obavljati transakcije na virtuelni, sljedivi i u realnom vremenu način putem kripto transakcija, koje su izvodljive i dokazane metode. Međutim, čak i bez kontinuirane upotrebe blockchaina i tehnologije kripto-aktive, trend virtuelnog i online plaćanja raste. Transakcije i bavljenje trgovinom u online okruženju postalo je glavna evolucija koja je postala još uobičajenija s usvajanjem kripto plaćanja od strane Visa, Mastercard i PayPal.
Plaćanja omogućena za kriptovalute postala su još rasprostranjenija u virtuelnom ekosistemu, kao što je metaverzum, i logično je da će takva plaćanja biti u prvom planu u budućnosti.
Metaverzum je i dalje polje koje se razvija i brzo se širi. Ipak, suština je da će za podršku i aktualizaciju potpuno funkcionalnog metaverzuma, blockchain i kripto imovina morati igrati značajnu ulogu u njegovoj budućoj implementaciji.
Ima li zabrinutosti u vezi sa Metaverzom?
Nekoliko drugih koncepata moglo bi biti fundamentalno za Metaverzum, iako nisu univerzalno prihvaćeni. Jedna od ovih briga je da li će učesnici imati jedan digitalni identitet (ili “avatar”) koji će koristiti tokom svih svojih susreta. Ovo bi bilo korisno, ali je sumnjivo jer će svaki od vođa “Metaverse ere” i dalje želeti svoje sisteme identifikacije.
Danas, na primjer, postoji nekoliko dominantnih sistema naloga – ali nijedan ne pokriva cijeli web, i često se naslanjaju jedan na drugi s ograničenim dijeljenjem/pristupom podataka. Na primjer, ako je vaš iPhone povezan s iOS računom, možete koristiti svoj Meta (ranije Facebook) ID za prijavu u aplikaciju koja je povezana s vašim Gmail računom.
Postoji i debata o tome koliko je interoperabilnosti potrebno da bi metaverzum bio “pravi Metaverse”, a ne samo evolucija interneta kao što možemo vidjeti danas. Mnogi ljudi se takođe pitaju da li pravi Metaverse može imati samo jednog operatera (kao što je slučaj u Ready Player One).
Neki tvrde da definicija Metaverse-a zahtijeva izrazito decentraliziranu platformu zasnovanu prvenstveno na standardima i protokolima zasnovanim na zajednici (slično otvorenom webu) i Metaverse OS ili platformu “otvorenog koda” (iako to ne isključuje prisustvo dominantnih zatvorenih platformi u Metaverzumu).
Da li je Metaverse samo Facebook inicijativa?
Ne, Metaverse nije samo inicijativa Facebooka. Microsoft i proizvođač čipova Nvidia su još dvije korporacije koje promoviraju metaverzum. Kompanije koje proizvode video igre također preuzimaju vodstvo. Epic Games, proizvođač poznate video igre Fortnite, prikupio je milijardu dolara od investitora kako bi pomogao u finansiranju svojih dugoročnih metaverzalnih težnji.
Još jedan veliki igrač u platformi za igre je Roblox, koji opisuje metaverzum kao mjesto gdje „ljudi mogu da se okupe unutar miliona 3D iskustava kako bi učili, radili, igrali se, stvarali i družili se.
Potrošački brendovi također pokušavaju iskoristiti trend. Gucci, italijanski modni biznis, udružio se sa Robloxom u junu kako bi prodao liniju samo digitalnih dodataka. Coca-Cola i Clinique su i prodavale digitalne tokene koji su se plasirali kao put u metaverzum.
Ko je još sposoban stvoriti Metaverzum?
Iako Metaverse može zamijeniti internet kao kompjutersku platformu, malo je vjerovatno da će njegov razvojni put biti sličan onom njegovog prethodnika. Privatna industrija ne samo da je potpuno svjesna potencijala Metaverse, već ima i najagresivnije vjerovanje u njegovu budućnost, da ne spominjemo najviše novca, najbolju inženjersku vještinu i najviše ambicija za osvajanje. Vodeće tehnološke kompanije žele posjedovati i definirati Metaverse, a ne samo ga voditi.
Projekti otvorenog koda s ne-korporativnim stavom će i dalje igrati ključnu ulogu u Metaverseu i privući će neke od najuzbudljivijih kreativnih talenata. Međutim, postoji samo nekoliko potencijalnih lidera u ranom Metaverse-u , uključujući Microsoft, Apple, Meta i Amazon.
Metaverse kripto projekti uključuju Microsoftovu Mesh platformu. Sa ovom platformom, softverski gigant gradi aplikacije mešovite i proširene stvarnosti (XR) koje integrišu stvarni svet sa proširenom i virtuelnom stvarnošću. Američka vojska navodno razvija slušalice proširene stvarnosti Hololens 2 sa Microsoftom za vojnike da treniraju, uvježbavaju i bore se. Nadalje, Xbox Live povezuje milione igrača video igrica širom svijeta.
Iako je Apple zaostajao za kompanijama poput Meta i drugih u izdavanju prvih AR i VR uređaja, korporacija iz Cupertina možda neće zakasniti. Apple je kreirao sofisticiranu aplikaciju za virtuelne sastanke HMD (Head Mounted System) za predstojeći Metaverse. Apple-ov patent također pokriva nekoliko tehnologija koje omogućavaju ljudima da osjete i komuniciraju sa okruženjima poboljšane stvarnosti (ER).
Bivši Facebook je ranije napravio značajna ulaganja u virtuelnu stvarnost, uključujući akviziciju Oculusa 2014. Meta predviđa virtuelni svijet u kojem digitalni avatari komuniciraju putem slušalica za virtuelnu stvarnost za posao, putovanja ili slobodno vrijeme.
Međutim, previše je toga o Metaverzumu o čemu ne znamo da bismo imali čvrsta mišljenja o tome ko će ga voditi ili kako će nas tamo dovesti. U stvarnosti, Metaverse je najvjerovatnije rezultat mreže različitih platformi, tijela i tehnologija koje sarađuju (iako nevoljko) i prihvaćaju interoperabilnost.
Internet kakav danas poznajemo rezultat je pomalo haotičnog procesa u kojem je otvoreni (uglavnom akademski) internet evoluirao zajedno sa zatvorenim (prvenstveno orijentiranim na potrošače) uslugama koje su često pokušavale “ponovo izgraditi” ili “resetovati” otvorene standarde i protokole.
Budućnost Metaverzuma
Nejasno je koliko stvaran može biti pravi metaverzum koji savršeno odražava stvarni život ili koliko bi vremena trebalo da se stvori. Mnoge metaverse platforme zasnovane na blockchain-u još uvijek rade na AR i VR tehnologiji kako bi u konačnici omogućile korisnicima interakciju sa okruženjem.
PwC, svjetska računovodstvena i savjetodavna firma, procjenjuje da bi virtuelna stvarnost i proširena stvarnost poboljšali globalnu ekonomiju za 1,5 biliona dolara do 2030. godine, u odnosu na 46,5 milijardi dolara u 2019.
Facebook Inc, Google u vlasništvu Alphabet Inc i Microsoft Corp uložili su u kompanije za računarstvo u oblaku i virtuelnu stvarnost kako bi očekivali širenje industrije.