UPRAVLJANJE NOVCEM
Tek sto čovjek shvati što je Bitcoin, saznaje da osim te kriptovalute postoje i mnoge druge. Procjenjuje se da u ovom trenutku postoji preko 5000 drugi kriptovaluta. Tako se automatski nameću pitanja: odakle sada to, zašto i čemu sve to? Krenimo redom.
Generalno gledano, kriptovalute mozemo podijeliti na: Bitcoin, Altcoin i ICO.
1. Bitcoin
Bitcoin je prva kriptovaluta, a sve ostalo što je došlo poslije njega je naslijedilo ime kriptovaluta iako većina toga suštinski nije kriptovaluta.
Što je Bitcoin, odnosno prava kriptovaluta, možete pročitati u prošlom članku te saznati i prednosti i mane istih.
2. Altcoin
Altcoin je nastala od riječi ALTernative COIN, a označava sve valute koje nisu Bitcoin. Dakle, Litecoin, Ripple, Ethereum, Libra i ostalih 4999 kriptovaluta nisu kriptovalute nego Altcoin.
Odakle sada Altcoin i zašto nam je to potrebno ?
Odgovor je jako jednostavan: Bitcoin nije savršen. Altcoini su pokušaji da se napravi bolja ili drugačija verzija Bitcoina.
Primjer: Litecoin je brza verzija Bitcoina pa su sve transakcije minimalno dva do tri puta brže. Svaki Altcoin ima nešto svoje jedinstveno i posebno za sebe – što radi najbolje, odnosno mnogo bolje od Bitcoina.
Sljedeća razlika između Altcoina i Bitcoina može biti i u načinu kako se rudare. Npr., Bitcoinov algoritam rudarenja je: SHA-256, a Litecoinov algoritam rudarenja je: Scrypt. Različit algoritam rudarenja zahtijeva drugačiji hardver za rudarenje.
Kako znati koji Altcoin vrijedi ili ne vrijedi?
Altcoini su počeli nastajati dvije godine poslije Bitcoina i do sada ih je nastalo i nestalo na tisuće.
Market Cap
Mjera po kojoj se jasno vidi vrijednost Altcoina se zove: Market Cap (kratica od: MARKET CAPitalization), a označava količinu novca u dolarima, investiranu u valutu.
Isto tako, ovaj podatak jasno govori o tome koliko je javnost prihvatila Altcoin. Market Cap, vrijednost Altcoina prema drugim valutama i ostali podatci, mogu se vidjeti na mnogim kriptomjenjačnicama na internetu.
Kako se odlučiti u koji Altcoin investirati?
Prvo pogledajte Market Cap za Altcoin koji vas zanima, a nakon toga proučite što je to što ga čini posebnim i drugačijim. Ukoliko dobijete dojam da to što ga čini posebnim ili drugačijim za vas ima smisao i vrijednost, to je pravi Altcoin za vas.
Ono što je svakako najvažnije je ne uzimati u obzir glasine koje se mogu pronaći o Altcoinu, već isključivo činjenice. Naime, u prošlosti se događalo da osnivači Altcoina namjerno šire razne glasine kako bi se vrijednost podignula. Kada vrijednost postigne maksimum, prodali bi sve svoje Altcoine, uzeli fizički novac, dok bi svi ostali investitori ostali bez uloženog novca.
3. Što je ICO?
ICO je kratica od: Initial Coin Offering. To termin nastao iz tradicionalnih financija: IPO, odnosno: Initial Public Offering.
IPO se koristi kao termin za opis kompanije koje počinju javno prodavati dionice na burzi. Svrha prodavanja dionica kompanije na burzi je prikupiti kapital u javnosti.
S druge strane, ICO prodaje valutu, odnosno tokene, da bi prikupila novac za poseban projekt. Generalno, ideja je da ukoliko vjerujete da će projekt uspjeti, kupite s popustom tokene koji pomažu projektu prije nego zaživi. Nakon toga, kada projekt zaživi, možete tokene prodati po punoj ceni i ostvariti profit.
Idemo to sve još dodatno pojasniti.
Kada neko odluči da lansirati novu kriptovalutu, objavljuje dokument pod imenom: White paper (bijeli papir). Bijeli papir je dokument koji opisuje projekt, što je potrebno da se projekt ostvari, koliko je novca potrebno i koliko dugo će ICO trajati za dotični projekt.
Nakon što se ICO objavi, javnost počinje investirati novac, a zauzvrat dobija tokene. Ukoliko ICO ne prikupi minimalnu potrebnu količinu novca navedenu u Bijelom papiru da bi se projekt mogao ostvariti, novac se vraća investitorima i objavljuje se da je ICO neuspješan. Ukoliko se prikupi potreban novac u predviđenom vremenskom periodu, osnivač počinje rad na projektu za koji je novac prikupljan.
U suštini – ICO su kickstarteri u svijetu kriptovaluta.
Ethereum
Odličan primjer uspješnog i vrlo profitabilnog ICO-a je Ethereum (ETH). Danas mnogi ICO-i pokušavaju kopirati uspjeh Ethereuma (ETH) koristeći se njegovom platformom, a da bi sudjelovali u njima morate kupovati ETH.
The DAO
Najgori primer ICO-a je The DAO koji je pokušao prikupiti 150 milijuna dolara u ETH. Nakon prikupljanja novca za projekt, haker je uspio pokupiti trećinu novca zahvaljujući grešci u ETH kodu. Ova kriza je dovela do toga da se tadašnji Ethereum podijelio na Ethereum classic i Ethereum Coin.
Kao i svaki drugi financijski instrument, gdje postoji veliki profit, postoji i veliki rizik.
ICO-i su sami po sebi visoko rizični pa se ulaganje u njih ponekada smatra i kao čisto kockanje.
Mnogi ljudi koji danas investiraju u ICO-e ne investirajuu jer vjeruju u projekt, nego jer očekuju brzu zaradu. To često stvara veliki publicitet prije nego projekt i starta. Čim publicitet počne jenjavati, osnivači i prvi investitori povlače novac tako što prodaju velike količine tokena, a to posljedično izaziva ogroman pad cijene tokena.
Dok pokretanje jednog IPO-a zahtijeva određenu proceduru i poštivanje propisa i zakona, pokretanje ICO-a je u potpunosti neregulirano bilo kojim zakonom ili pravilom i jako je jednostavno.
Ukoliko bi, na primjer, htjeti pokrenuti svoj ICO, bio bi vam potreban jedan dobar programer i 15-ak minuta vremena. Napravite prelijepu web stranicu, napišete uvjerljiv Bijeli papir, pustite da poznati ljudi kripto svijeta kažu nešto lijepo o vama te započinjete prodaju tokena direktno preko weba. Ne morate čak ni osmišljavati ime svoje valute.
Sve ovo je raj za prevarante svakojake vrste kojima je omogućeno da im ljudi direktno šalju svoj novac bez ikakvih zakonski posljedica.
Da bi vam ilustrirao apsurdnost situacije, navest ću samo jedan primjer. Čovjek je kreirao ICO pod imenom Beskorisni Ethereum Tokeni. U opisu projekta je stajalo: Vi ćete dati nekoj nepoznatoj osobi na internetu novac, oni će ga uzeti i kupiti sebi nešto. Vjerojatno neku elektroniku – da budemo iskreni. Možda čak TV s velikim ekranom. Ozbiljno, ne kupujte ove tokene. Ne postoji Bijeli papir, ne postoji proizvod, ne postoje eksperti. Tu smo samo vi, vaš tesko zarađen novac, ja i moja ‘shopping’ lista.
Ovaj ICO je prikupio 60 000 USD.
Ponekad se dogodi da hakeri na web stranicama legitimnog ICO-a promijene adrese za uplatu novca, pa je tako nedavno nestalo 7 milijuna dolara jednog ICO-a.
Zaključno – ICO-e treba promatrati kao rizične, baš kao i bilo koju vrstu kockanja, jer su u potpunosti neregulirani zakonom. Nitko ne može znati hoće li biti veoma uspješni ili je u pitanju prijevara.
Pa kako da onda znate treba li investirati u ICO?
Moj krajnje pojednostavljen odgovor je: ne investirajte u ICO-e. Malo kompleksniji odgovor: ukoliko potpuno jasno i objaktivno ne shvaćate ili ne razumijete o čemu se radi, ne investirajte novac.
Pametnim investiranjem u neki Altcoin ili Bitcoin se može ostvariti natprosječan profit uz minimalan rizik.